Do naszej redakcji zgłosił się pan Tomasz K. (38 l.),
który jest zaniepokojony ilością skuterów, które jak grzyby po deszczu wyrosły
na krotoszyńskich drogach. – W większości kierujący to jeszcze dzieci.
Jeżdżą jak szaleni. Organizują sobie wyścigi na naszych osiedlowych ulicach.
Często w krótkich koszulkach i spodenkach rozwijają znaczne prędkości. Czy ktoś
w ogóle sprawdza czy mają odpowiednie uprawnienia? – pyta na łamach Rzeczy.
Styl skuterzystów woła niekiedy o pomstę do nieba. Ogromnej
części kierowców brakuje nie tylko kultury jazdy, ale i podstawowej wiedzy o
przepisach. Z takiego założenia wychodzi nasz rozmówca, Tomasz K. z ulicy
Samulskiego na osiedlu Parcelki w Krotoszynie (imię i nazwisko do wiadomości
redakcji). – Jechałem ostatnio autem ulicą Osadniczą. Za mną powoli ustawiły
się trzy skutery. Na progu musiałem zahamować. Dwóm udało się mnie ominąć, a
trzeci przygrzmocił mi w zderzak. Szybko się pozbierał i zwiał. Pojechałem za
nim do jego domu. Rozmówiłem się z ojcem. Chłopak dostał bury, ale i tak dalej
jeździ tą swoją kosiarką i nie zmienił się nic, a nic. Czy musi dojść do
tragedii żeby ktoś zainteresował się tym problemem? – mówi pan Tomasz.
Do stycznia br. roku, pełnoletni kierowcy skuterów nie
potrzebowali żadnych uprawnień. O ile młodsi musieli wyrobić kartę
motorowerową, starszym wystarczało ukończenie osiemnastego roku życia. Ten
całkowity brak kontroli nad kierowcami małych jednośladów sprawił, że na
drogach znajduje się dziś tysiące potencjalnych samobójców. – Prawda jest
taka, że do jazdy skuterem nie potrzeba specjalnych uprawnień. Często więc
kierowcami są niewyżyci 16-latkowie, którzy średnio znają przepisy drogowe –
mówi Magdalena Wilczyńska z Parcelek. Dodaje jednocześnie, że kulturalnych
kierowców skutera jest wciąż mało. Niektórzy wożą się dla lansu, bardziej
zwracając uwagę na to, jak się prezentują na swoim skuterze niż patrząc na
znaki. – W połowie stycznia weszły w życie nowe przepisy, które wymagają od
każdego nowego kierowcy skutera, aby posiadał kategorię prawa jazdy AM. Mogą
się o nią ubiegać osoby, które ukończyły 14 rok życia. Motorower nie powinien
przekraczać 50 cm sześciennych pojemności silnika, oraz nie może poruszać się
szybciej niż 45 km/h. Tyle teoria. Jednak gro skuterów jeżdżących po polskich
ulicach ma zdjęte dławiki prędkości, a niektóre mają także założony większy
cylinder. Taki motorower bez problemu osiąga prędkość 80 km/h, a nawet większą
– informuje Włodzimierz Szał z krotoszyńskiej policji.
Osoby w wieku 13 lat i nie posiadające karty motorowerowej
będą musiały czekać do ukończenia 14 roku życia, aby zapisać się na kurs
kategorii AM. Osoby posiadające kartę motorowerową po ukończeniu 14 roku życia
zobowiązane są wymienić ją na prawo jazdy kategorii AM. W przypadku
niewyrobienia kategorii AM przed ukończeniem 18 roku życia uprawnienia
przepadają i aby móc prowadzić motorower potrzebne będzie przejście kursu na
kategorię AM i zdanie egzaminu państwowego. Dla osób, które ukończyły 18 lat
przed dniem wejścia ustawy dokumentem uprawniającym do prowadzenia motoroweru
jest dowód osobisty. - Motorowerzysta musi używać kasku, a jego pojazd musi
mieć włączone światła, także w dzień. Pojazd musi być zarejestrowany,
ubezpieczony i dopuszczony do ruchu. Przy kontroli drogowej trzeba okazać dowód
rejestracyjny, potwierdzenie ubezpieczenia OC i prawo jazdy kategorii AM
(dorośli - dowód osobisty) – informuje W. Szał. Dodaje jednocześnie, że w
porównaniu z samochodami pojazdy dwukołowe są mniej stabilne, mniej widoczne i
zapewniają kierowcy mniejszą ochronę. Odsetek poważnych i śmiertelnych wypadków
z ich udziałem jest nieproporcjonalnie duży – Do większości z nich dochodzi w mieście, a
ich powodem jest najczęściej błąd człowieka. Często polega on na nie
sygnalizowaniu i upewnieniu się, czy można prawidłowo zmienić kierunek lub tor
jazdy (tzw. slalom polegający na omijaniu dziur w jezdni czy kałuży).
Policjanci prowadzą działania mające na celu ograniczyć zdarzenia drogowe z
udziałem motorowerzystów. Podczas nich sprawdzają stan trzeźwości, uprawnienia
do kierowania, OC i oświetlenie pojazdów. Zatem prosimy wszystkich posiadaczy
skuterów o stosowanie się do tych wytycznych – kończy rzecznik policji.
foto by P.W.PŁÓCIENNICZAK
Od kwietnia br. na terenie powiatu krotoszyńskiego
odnotowano 7 zdarzeń z udziałem motorowerzystów, w tym 2 wypadki drogowe (1
sprawca i 1 poszkodowany) i 5 kolizji
drogowych (4 sprawców i 1 poszkodowany).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz