niedziela, 17 lutego 2013

Zwiększa się świadomość konsumencka

Andrzej Załustowicz
Powiatowy rzecznik konsumentów, Andrzej Załustowicz przedstawił w powiecie sprawozdanie za miniony rok. Okazuje się, że ilość spraw z roku na rok nieznacznie się zwiększa, co spowodowane jest tym, że klienci bardzo często mają świadomość przysługujących im praw.

Najczęstsze sprawy jakie w ubiegłym roku trafiały do powiatowego rzecznika konsumentów obejmowały zarówno usługi bankowe, ubezpieczeniowe, jak i te telekomunikacyjne  i dotyczące umów o sprzęt RTV-AGD. – Wśród nich są sprawy niezwykle nieraz skomplikowane i trudne – komunikuje A. Załustowicz. Zaliczają się tutaj sprawy wynikające ze zmian operatorów sieci telekomunikacyjnych jak również dostaw energii elektrycznej. – Na skutek ofert składanych przez przedstawicieli tych podmiotów gospodarczych często wręcz odbiegają od warunków zawartych w umowach. Klienci, którzy są zainteresowani szczególnie niższymi cenami jakie im przedstawiciele ci oferują podpisują umowy nie zapoznając się z ich treścią, a przede wszystkim nie korzystają z możliwości jakie im daje ustawa odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni – gdyż są to umowy zawarte na odległość – kontynuuje rzecznik. Dodaje jednocześnie, że załatwianie wielu spraw tego typu jest bardzo trudne chociaż w jednostkowych przypadkach się to udaje. Często załatwianie tych spraw wymaga kilku, a nawet kilkunastu kontaktów i gromadzenia szeregu dokumentów. Sprawy, które mimo wielokrotnej interwencji rzecznika nie uda się załatwić polubownie kierowane są do rozstrzygnięcia sądowego.
W roku minionym A. Załustowicz skierował 21 pozwów do Sądów Rejonowych, z których 14 zostało rozstrzygniętych przez sądy na korzyść konsumentów, 4 sprawy zasądzono na rzecz pozwanych, 3 sprawy z powodu niedotrzymania przez konsumentów procedury procesowej zostały cofnięte do powodów.

INTERWENCJE RZECZNIKA – 2012
Ilość spraw ogółem wyniosła 343
W tym pozytywnie zakończono 228 spraw
115 spraw zakończyło się fiaskiem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz